Biuro Porad Obywatelskich

Przed konsultacją wymagana jest wcześniejsza rezerwacja!

 tel:+48 667 854 944;   e-mail: rejestracja@bpo-szczecin.pl;   www.bpo-szczecin.pl

Zakres porad

Świadczymy bezpłatne poradnictwo i doradztwo prawne i obywatelskie polegające na informowaniu mieszkańców Szczecina o przysługujących im prawach i spoczywających na nich obowiązkach, istotnych dla rozwiązania ich problemu oraz udzielaniu pomocy w wyborze optymalnego rozwiązania, w szczególności w zakresie:

  • procedur i spraw urzędowych,
  • świadczeń socjalnych (zasiłki, renty, emerytury),
  • spraw mieszkaniowych,
  • opieki medycznej i niepełnosprawności,
  • trudnych spraw rodzinnych,
  • problemów w pracy,
  • spraw konsumenckich,

Poradnictwo prawne obejmuje swym zakresem wsparcie merytoryczne z zakresu: prawa cywilnego (w tym spadkowego), prawa rodzinnego, prawa administracyjnego, postępowania cywilnego (w tym egzekucyjnego), postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego, prawa spółdzielczego, prawa pracy . Poradnictwo zorganizowane jest w formie indywidualnych konsultacji osób potrzebujących wsparcia z prawnikiem. W ramach poradnictwa udzielana jest pomoc prawna w formie porad ustnych. Konsultacja obejmuje zapoznanie się z dokumentacją sprawy, jej analizę oraz propozycję sposobu postępowania, omówienie możliwości podjęcia określonych czynności, wskazanie konsekwencji określonego postępowania.
Udzielanie porad odbywa się z wykorzystaniem aktualizowanej na bieżąco i dostępnej on – line bazy zgodnie z aktualnym stanem prawnym, stanowiskiem doktryny i orzecznictwa.
Konsultacje będą odbywały się po wcześniejszym umówieniu osobistym, telefonicznym lub mailowym w warunkach zapewniających dyskrecję oraz przy zachowaniu najwyższych standardów co do przestrzegania tajemnicy zawodowej.

Poradnictwo obywatelskie obejmuje swym zakresem opracowanie i przekazanie zgłaszającym się klientom, rzetelnych, skonkretyzowanych i zindywidualizowanych zestawów informacji o różnych możliwościach rozwiązania problemu i o związanych z nimi konsekwencjami. Wspieranie klientów z poszanowaniem samodzielności w podejmowaniu decyzji dokonywania wyboru sposobu postępowania oraz, w razie potrzeby, sporządzanie wspólnie planu działania i pomocy w jego realizowaniu.

SPECJALISTA / DORADCA ZAKRES PORAD I INFORMACJI
DORADCA PRAWNY

Forma w jakiej będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna :

  • poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym,
  • o przysługujących jej uprawnieniach lub
  • o spoczywających na niej obowiązkach
  • wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego
  • udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach:
  • urzędowych
  • świadczeń socjalnych (zasiłki, renty, emerytury)
  • opieki medycznej i niepełnosprawności,
  • problemów w pracy,
  • zagadnień własności, roszczeń majątkowych, podatków,
  • zadłużeń, pożyczek, kredytów, upadłości konsumenckiej,
  • związanych z przestępczością, resocjalizacją i adaptacją społeczną.
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, 
    radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo administracyjnym
  • Pomoc w sporządzeniu wniosku o upadłość konsumencką osoby fizycznej.
  • Udostępnianie wzorów pism
Porady prawne odbywają się zgodnie z harmonogramem  po uprzednim umówieniu  się na poradę.
DORADCA ZAWODOWY

Poradnictwo realizowane jest poprzez:

  • udzielanie informacji o instytucjach rynku pracy właściwych do załatwienia sprawy zgłaszanej przez klienta
  • pomoc  w określeniu  możliwości zawodowych
  • pomoc w rozpoznaniu posiadanych umiejętności przy doborze ofert pracy
  • wzmocnienie  pozytywnej motywacji w kierunku rozwoju zawodowego
  • pomoc w samodzielnym przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych: życiorysu zawodowego, listu motywacyjnego
  • przygotowanie do rozmowy z pracodawcą
DORADCA /
PEDAGOG PRACY SOCJALNEJ

Poradnictwo realizowane jest m.in. poprzez udzielanie informacji o:

  • obowiązujących przepisach z zakresu pomocy społecznej ;
  • przyznawaniu form wsparcia (świadczeń pieniężnych i niepieniężnych osobom potrzebującym pomocy)
  • o instytucjach właściwych do podejmowania działań  na rzecz osób  i rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej 
Poradnictwo rodzinne obejmuje m.in. zagadnienia  funkcjonowania rodziny, w tym m.in. problemy związane z opieką nad osobą niepełnosprawną, niezaradną życiowo, starszą.

DORADCA

mieszkania komunalne

Poradnictwo realizowane jest m.in. poprzez udzielanie informacji:

  • kto i kiedy może ubiegać się o wynajęcie mieszkania
  • gdzie i jakie dokumenty należy złożyć
  • procedura rozpatrywania złożonych wniosków
  • jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o  wynajęcie mieszkania
  • problemy związane z zaległościami w opłacaniu czynszu - jak je rozwiązać
  • kto może ubiegać się o obniżkę czynszu
  • czy można dokonać zamiany z osobą zainteresowaną w zamian za spłatę długu
  • kiedy można skorzystać  z programu „Odpracuj dług”
  • kiedy i komu przysługuje zamiana z urzędu na inny lokal
DORADCA OBYWATELSKI

Porada obywatelska polega na:

  • wyszukaniu w posiadanych zasobach informacyjnych różnych możliwości rozwiązania problemu,
  • przedstawieniu klientowi możliwych rozwiązań i ich konsekwencji,
    wsparciu klienta w dokonaniu wyboru sposobu postępowania z poszanowaniem jego samodzielności w podejmowaniu decyzji,
  • w razie potrzeby sporządzeniu wspólnie z klientem planu działania

Informacja obywatelska polega na:

  • wskazaniu specjalisty, instytucji lub organizacji właściwej do załatwienia sprawy,
  • wyjaśnieniu obowiązującego trybu postępowania i podstawowych pojęć,
  • wskazaniu przepisów mających zastosowanie w sytuacji klienta.