REGULAMIN ŚWIADCZENIA NIEODPŁATNYCH PORAD
PRAWNYCH I OBYWATELSKICH
W BIURZE PORAD OBYWATELSKICH
I W PUNKTACH BIURA PORAD OBYWATELSKICH,
prowadzonych przez Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze,
w ramach projektu „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”
Regulamin świadczenia porad obywatelskich w Biurze Porad Obywatelskich i Punktach Porad Obywatelskich określa zasady i sposób funkcjonowania Biura Porad, zakres i sposób udzielania porad przez doradców Biura oraz obowiązki i uprawnienia doradców i klientów Biura.
§ 1
ZASADY OGÓLNE
- Biuro Porad Obywatelskich (dalej BPO) i Punkty Biura Porad Obywatelskich (dalej PBPO) działają w Szczecinie w ramach projektu „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”.
- Projekt finansowany jest ze środków Miasta Szczecin w ramach realizacji zadania publicznego pod tytułem: „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”.
§ 2
WYJAŚNIENIE POJĘĆ
Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- poradzie obywatelskiej – należy przez to rozumieć udzieloną ustnie (rozmowa bezpośrednia lub telefoniczna) lub pisemnie (pismo lub e-mail) pomoc o przysługujących klientowi prawach oraz ciążących na nim obowiązkach wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w zakresie istotnym dla rozwiązania jego problemu w postaci:
- informacji o właściwej instytucji do załatwienia sprawy,
- doradztwa specjalistycznego wspierającego świadomość, samodzielność i odpowiedzialność klienta,
- warsztatów – z wypełniania standardowych formularzy, aplikacji zawodowych, autoprezentacji, redagowania pism i podań, radzenia sobie ze stresem, itp.,
- e-poradzie – należy przez to rozumieć udzieloną pisemnie opinię o przysługujących klientowi prawach oraz spoczywających na nim obowiązkach wynikających z obowiązującego prawa; e-porada udzielana jest na pisemne zapytanie klienta przesłane za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej www.biuroporadszczecin.pl;
- biurze – należy przez to rozumieć Biuro Porad Obywatelskich w Szczecinie przy al. Wojska Polskiego 113/04 i Punkty Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie;
- doradcy – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, zaangażowaną przez Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze, udzielającą bezpłatnej porady obywatelskiej w ramach BPO i PBPO na terenie Miasta Szczecin;
- specjaliście / ekspercie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, posiadającą specjalistyczną wiedzę z zakresu praw obywatelskich, zaangażowaną przez Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze, udzielającą bezpłatnej porady obywatelskiej w ramach projektu;
- wolontariuszu – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która podpisała ze Stowarzyszeniem Solidarne Kobiety Zawsze porozumienie o współpracy w ramach umowy wolontariackiej w ramach projektu „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”. Wolontariusz wspiera funkcjonowanie BPO i PBPO, pomagając doradcom w ich pracy oraz udziela pod nadzorem doradcy e-porad w ramach projektu;
- SSKZ – należy przez to rozumieć Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze z siedzibą w Szczecinie, al. Wojska Polskiego 113/04, 70-483 Szczecin;
- projekcie – należy przez to rozumieć projekt finansowany ze środków Miasta Szczecin w ramach realizacji zadania publicznego pod tytułem: „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”;
- uczestniku projektu – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która korzysta z oferty szkoleniowej w ramach projektu;
- kliencie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, mieszkańca Szczecina, która korzysta z oferty doradczej Biura;
- dyżurze – należy przez to rozumieć świadczenie bezpłatnej porady prawnej lub obywatelskiej przez doradcę w wyznaczonych terminach i w lokalizacjach, zgodnie z harmonogramem.
§ 3
- Regulamin ma charakter aktu wewnętrznego.
- Regulamin jest uchwalany i zmieniany uchwałą Zarządu Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze.
- Każda osoba chcąca skorzystać z oferty Biura powinna przed skorzystaniem z porady w rozumieniu niniejszego Regulaminu zapoznać się z jego treścią. Zwrócenie się do doradcy o poradę oznacza zaakceptowanie przez danego uczestnika projektu lub klienta postanowień niniejszego Regulaminu.
§ 4
ZASADY FUNKCJONOWANIA
Podstawowymi zasadami funkcjonowania Biura Poradnictwa Obywatelskiego jest bezpłatność i powszechność dostępu do poradnictwa z uwzględnieniem § 5, przy zachowaniu zasad poufności, bezstronności, rzetelności i aktualności.
Definicje zasad:
- a) bezpłatność – porady świadczone przez Biuro Porad Obywatelskich są całkowicie bezpłatne. Bezpłatnie przekazywane są również niezbędne materiały, wzory pism, itp. Klienci w celu uzyskania specjalistycznej pomocy z zakresu poradnictwa obywatelskiego umówieni mogą być ze specjalistą/ekspertem, którego pomoc również świadczona jest bezpłatnie. Informacja o bezpłatnych poradach jest umieszczona w widocznym miejscu w poczekalni BPO, a także zamieszczana we wszystkich materiałach promocyjnych, ulotkach oraz na stronie internetowej Biura;
- b) poufność – Biuro zapewnia zachowanie tajemnicy o zakresie udzielonych informacji, jak też o samym fakcie pobytu klienta w Biurze. Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w regulaminie;
- c) bezstronność i niezależność – Biuro udzielając porad kieruje się tylko i wyłącznie dobrem klienta, nie zaś interesem kogokolwiek innego. Doradca udzielając porady nie kieruje się własnymi przekonaniami, opiniami i wartościami, nie ocenia klienta, jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu;
- d) aktualność i rzetelność informacji – informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli;
- e) samodzielność klienta – doradca nie podejmuje decyzji za klienta, podaje tylko istniejące możliwości rozwiązania jego problemu. Klient sam dokonuje wyboru.
§ 5
UCZESTNICY PROJEKTU (KLIENCI)
Z oferty doradczej BPO i PBPO skorzystać mogą zainteresowani mieszkańcy miasta Szczecina, chcący uzyskać informacje i pomoc w sprawach prawnych i obywatelskich. Zakłada się powszechny dostęp do bezpłatnego poradnictwa prawno-obywatelskiego bez ograniczenia ze względu na wiek klientów lub ich status majątkowy.
§ 6
ZAKRES MERYTORYCZNY PORAD
- Bezpłatna pomoc obywatelska świadczona w BPO i PBPO obejmuje porady prawne i obywatelskie.
- W ramach BPO i PPO klient będzie mógł uzyskać poradę prawną i obywatelską, w szczególności w zakresie spraw: mieszkaniowych, rodzinnych, świadczeń socjalnych, świadczeń z ubezpieczenia społecznego, zatrudnienia i bezrobocia, spraw spadkowych, imigracji/repatriacji, spraw konsumenckich i własnościowych, spraw karnych.
- Porady obywatelskie udzielane są przez:
- a) doradców wyłącznie w formie ustnej – w czasie osobistego spotkania z doradcą lub telefonicznie;
- b) prawników specjalistów wyłącznie w formie ustnej – w czasie osobistego spotkania;
- c) e-biuro – po zgłoszeniu wniosku o e-poradę na formularzu dostępnym na stronie www.biuroporadszczecin.pl doradca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy sporządzi pisemną poradę.
- Klient może otrzymać e-poradę w wybranej formie:
- a) osobiście – w BPO i w dowolnym PBPO;
- b) mailowo – przesłanie porady na wskazany przez Klienta adres e-mail;
- c) telefonicznie – doradca ustnie przekazuje Klientowi treść porady.
§ 7
WYŁĄCZENIA
- Oferta doradcza Biura nie obejmuje pisemnego sporządzania: pozwów, prywatnych aktów oskarżenia, apelacji, zażaleń, odpowiedzi na pozew, odpowiedzi na apelacje, kasacji, skarg konstytucyjnych, opinii prawnych oraz jakichkolwiek innych pism do sądów, trybunałów, organów administracji publicznej w Polsce i innych krajach, a także pism kierowanych do innych osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających podmiotowości prawnej.
- Doradca, prawnik specjalista ani wolontariusz nie dyktują nadto treści pism, o których mowa w § 7 ust. 1.
- Oferta doradcza Biura nie obejmuje występowania w charakterze pełnomocnika lub obrońcy klienta przed Sądem Najwyższym lub Trybunałem.
- Oferta doradcza Biura nie narusza przepisów ustawy z dnia 26 maja 1982 r. prawo o adwokaturze (tj. Dz. U. 2002 nr 123, poz. 1058 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tj. Dz. U. 2002 nr 123 poz. 1059 z późn. zm.).
§ 8
PROCEDURA UDZIELANIA PORAD
- Procedura udzielania porady obywatelskiej obejmuje:
- a) zgłoszenie ustnie, telefonicznie lub za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie www.biuroporadszczecin.org.pl (do rozwiązania przez e-biuro) potrzeby skorzystania z porady;
- b) wstępna weryfikacja przez doradców lub wolontariusza spełnienia przez klientów formalnych warunków uczestnictwa w projekcie, określonych w § 5;
- c) ustalenie przez doradcę rodzaju potrzebnej pomocy oraz terminu jej udzielenia;
- d) podanie przez klienta danych niezbędnych do wypełnienia Karty doradczej celem potwierdzenia spełniania warunków uczestnictwa w projekcie oraz wprowadzenie sprawy do bazy danych klientów;
- e) złożenie przez Klienta pisemnego oświadczenia o spełnianiu warunków uczestnictwa w projekcie oraz zapoznaniu się z warunkami świadczenia poradnictwa w Biurze, zawartymi w niniejszym Regulaminie, z zastrzeżeniem, iż w przypadku udzielenia porady telefonicznie lub elektronicznie czynność tą zastępuje oświadczenie Klienta złożone telefonicznie lub elektronicznie, a następnie odnotowane przez doradcę w Karcie doradczej;
- f) udzielenie porady wraz z jej opisaniem w Karcie doradczej;
- g) w razie wystąpienia skomplikowanych kwestii prawnych, w których potrzebna będzie konsultacja specjalisty prawnika, doradca umawia klienta na indywidualne spotkanie ze specjalistą/prawnikiem;
- h) fakt otrzymania porady klient potwierdza poprzez złożenie własnoręcznego podpisu na Karcie doradczej. W przypadku porad świadczonych telefonicznie, mailowo, pisemne poświadczenie klienta o przyjęciu porady zastępuje oświadczenie doradcy odnotowane w Karcie doradczej;
- i) uzupełnienie przez Klienta ankiety oceniającej usługę doradczą.
- Klienci nie umówieni uprzednio na poradę w danym dniu uzyskają poradę tylko w sytuacji, gdy w tym dniu u danego doradcy będzie wolny termin. W przeciwnym razie klient może zostać umówiony na kolejny najbliższy wolny termin.
- Standardowy czas oczekiwania na e-porady i porady udzielane przez prawników wynosi do 21 dni (termin liczony od dnia zgłoszenia zapotrzebowania na poradę).
§ 9
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA KLIENTA I DORADCY
- Klient powinien udostępnić doradcy do wglądu wszystkie dokumenty i informacje niezbędne do właściwej oceny problemu i udzielenia rzetelnej odpowiedzi.
- Jeśli sprawa posiada skomplikowany charakter lub jeśli do udzielenia porady jest potrzebne skorzystanie z dokumentów wymienionych w ust. 1, doradca:
- zwróci się do Klienta celem uzupełnienia podanych przez niego informacji odnośnie stanu faktycznego sprawy lub przedstawienia treści dokumentów potrzebnych do udzielenia porady;
- umawia klienta na kolejny termin, a do tego czasu klient jest zobowiązany dostarczyć do Biura dokumenty;
- nie udziela porady w razie nieuzupełnienia informacji przez Klienta.
- Doradca nie ma prawa zatrzymać ani przyjąć oryginalnych dokumentów, o których mowa w ust. 1. Z oryginalnych dokumentów doradca może korzystać wyłącznie w obecności klienta.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, w przypadku zgłoszenia wniosku o udzielenie porady za pośrednictwem formularza na stronie www.biuroporadszczecin.pl, przesyłane będą do e-biura przez klientów w formie skanu dokumentów oraz gromadzone w wersji elektronicznej w systemie informatycznym.
- Wysłanie zapytania za pośrednictwem formularza na stronie www.biuroporadszczecin.pl stanowi jednocześnie, że Klient wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r.poz 1182 – tekst jedn.) dla celów ewidencji Kart Doradczych związanych z projektem „Prowadzenie Biura Porad Obywatelskich w Szczecinie”.
§ 10
- Doradca na etapie przyjęcia sprawy przeprowadza procedurę kwalifikacyjną klientów poradni, mającą na celu ustalenie, że klient zamieszkuje na terenie Szczecina. W razie ujawnienia okoliczności świadczących o tym, że klient nie jest mieszkańcem Szczecina, doradca niezwłocznie rezygnuje z prowadzenia sprawy.
- W wypadku powzięcia wątpliwości co do rzetelności oświadczenia klienta, Biuro występuje o udzielenie dodatkowych wyjaśnień i ewentualne ich udokumentowanie. Odmowa udzielenia wyjaśnień lub odmowa wypełnienia karty, o której mowa w § 8, skutkuje brakiem możliwości udzielenia porady danemu klientowi.
- W szczególnych przypadkach Klient może odmówić podania danych potrzebnych do wypełnienia Karty doradczej.
- Porada zostanie udzielona przez doradcę w takim zakresie, w jakim klient dokonał zgłoszenia.
- Doradca nie podejmuje decyzji za klienta.
- Wszystkie informacje i dane uzyskane podczas udzielania porad odnoszące się do Klienta objęte są rygorem poufności oraz zakazem upubliczniania ich i przetwarzania. Wyjątek stanowią dobrowolnie podane dane osobowe przetwarzane wyłącznie w celu ewaluacji, monitoringu i sprawozdawczości w ramach zadania publicznego.
§ 11
DORADCY I WOLONTARIUSZE
- Doradcy i wolontariusze udzielający e-porad pod nadzorem doradcy, dokładają wszelkich starań, aby porady były udzielane w sposób uwzględniający specyficzne potrzeby i możliwości klientów (np. osób w podeszłym wieku, niepełnosprawnych).
- Porada udzielana w ramach Biura powinna być dla klienta zrozumiała i przedstawiać w miarę możliwości różne warianty rozwiązania przedstawionego problemu.
- Przy udzielaniu porady doradcy i wolontariusze zobowiązani są do przestrzegania zasad: bezpłatności, aktualności, rzetelności, bezstronności, poufności oraz terminowości udzielania porad.
- Doradca lub wolontariusz nie może udzielić porady, która umożliwiałaby popełnienie przestępstwa, bądź umożliwiała uniknięcie odpowiedzialności karnej za popełnione przestępstwo.
- Doradca lub wolontariusz zobowiązany jest zachować w tajemnicy wszelkie okoliczności, o których dowiedział się w trakcie udzielania porady.
- Doradca lub wolontariusz nie może odmówić złożenia zeznań dotyczących prowadzonej sprawy oraz odpowiedzi na pytanie sądu, prokuratora lub innego uprawnionego organu.
- Doradcy i wolontariusze podpisują deklaracje bezstronności oraz akceptują wymienione w §4 warunki świadczenia poradnictwa.
§ 12
WARUNKI UDZIELANIA POMOCY PRAWNEJ
- Do Biura może przyjść każda osoba z każdym problemem, niedopuszczalne jest dyskryminowanie i odmowa przyjęcia klienta, pod warunkiem spełnienia kryteriów wymienionych w § 5.
- Biuro prowadzi, w zakresie dopuszczonym przepisami prawa, system informacji o obecnych i dotychczasowych klientach, gwarantujący zminimalizowanie ryzyka konfliktu interesów.
- Biuro nie prowadzi spraw, w których może wystąpić konflikt interesu klienta z interesem:
- SSKZ, w ramach którego działa Biuro,
- osoby należącej do personelu Biura lub SSKZ,
- prawnika i specjalistów/doradców,
- PCK,
- Fundacji Sektor 3,
- ZR NSZZ „Solidarność” Pomorza Zachodniego,
- Centrum Seniora,
- Klubu Seniora Turkus,
- innymi organizacjami, z którymi zostało zawarte porozumienie o współpracy.
- Porad nie udziela się osobom pozostającym w sposób niebudzący wątpliwości pod wpływem alkoholu lub środków odurzających oraz osobom agresywnym. Zawsze wtedy proponowany jest inny termin spotkania.
§ 13
SKARGI I WNIOSKI
- Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania Biura Porad Obywatelskich kierować można w formie pisemnej do Koordynatora projektu na adres: Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze, 70-483 Szczecin, al. Wojska Polskiego 113/04;
- Koordynator po przychyleniu się do skargi lub wniosku podejmuje stosowne działania w przedmiotowym zakresie, w przeciwnym razie przekazuje skargę lub wniosek do rozpatrzenia Zarządowi SSKZ.
- Koordynator rozpatruje skargę lub wniosek w ciągu 14 kolejnych dni następujących po dniu wniesienia, natomiast Zarząd SSKZ w ciągu 14 kolejnych dni następujących po dniu przekazania przez koordynatora.
- Biuro Porad oraz Biuro Projektu wykorzystuje skargi i uwagi klienta do poprawy jakości pracy.
§ 14
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Odpowiedzialność odszkodowawcza doradców, specjalistów, wolontariuszy Stowarzyszenia Solidarne Kobiety Zawsze, za ewentualne szkody wynikłe z działalności BPO i PBPO jest wyłączona w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie.
§ 15
STRUKTURA PUNKTU I ZASADY JEGO FUNKCJONOWANIA
- Biuro Porad Obywatelskich i Punkty Porad Obywatelskiego działają w Szczecinie w lokalizacjach wskazanych na stronie www.biuroporadszczecin.pl w zakładce O nas – Kontakt.
- Nadzór nad funkcjonowaniem Biura sprawuje Koordynator Projektu.
- W BPO i PBPO dyżury pełnią doradcy. Ich pracę wspierają wolontariusze, odbywający wolontariat zgodnie z harmonogramem, ustalonym w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Solidarne Kobiety Zawsze.
- Porady będą udzielane podczas dyżurów pełnionych przez doradców, zgodnie z ustalonym po konsultacji z doradcami harmonogramem.
- W razie wystąpienia skomplikowanych kwestii prawnych, w których konieczna będzie konsultacja specjalisty/eksperta, doradca umawiać będzie klienta na indywidualne konsultacje ze specjalistą/ekspertem w BPO lub PBPO (w uzgodnionym terminie).
- Poradnictwo świadczone będzie 6 dni w tygodniu zgodnie z ustalonym harmonogramem dla BPO i PBPO.
§ 16
- Doradcą może być wyłącznie osoba posiadająca wykształcenie wyższe oraz niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu, z którego udzielać będzie porad.
- Doradca zobowiązany jest do stałego aktualizowania wiedzy i kwalifikacji.
- Do obowiązków pracownika ds. informacji należy w szczególności zarządzanie pracą Biura, świadczenie informacji, koordynowanie systemu e-porad i pracy specjalistów prawników, psychologów, doradców zawodowych oraz prowadzenie ewidencji udzielonych porad.
- Bezpośredni nadzór nad pracą pracownika ds. informacji sprawuje Koordynator projektu.
- Ogólny nadzór nad działalnością Biura sprawuje Zarząd SSKZ.
§ 17
PRZEPISY KOŃCOWE
- Dokumentacja projektu, w tym ankiety informacyjne wraz z kartami doradczymi będą archiwizowane i przechowywane po zakończeniu projektu przez 5 kolejnych lat w siedzibie Stowarzyszenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.
- Regulamin dostępny jest w Biurze Porad Obywatelskich i w Punktach Biura Porad Obywatelskich oraz na stronie domowej SSKZ i BPO.
- Zarząd SSKZ zastrzega sobie możliwość dokonania zmiany niniejszego Regulaminu.