Biuro Porad Obywatelskich prowadzone przez Stowarzyszenie Solidarne Kobiety Zawsze – w relacjach z klientami Biura, kieruje się „złotymi regułami” – standardami poradnictwa:
- bezpłatność,
- poufność,
- bezstronność,
- otwartość,
- niezależność,
- aktualność i rzetelność informacji,
- samodzielność klienta,
- dostępność usług,
- udzielanie porad wg jednolitego schematu doradzania.
Definicje zasad:
bezpłatność – porady świadczone przez Biuro Porad Obywatelskich są całkowicie bezpłatne. Bezpłatnie przekazywane są również niezbędne materiały, wzory pism itp.
poufność – Biuro zapewnia zachowanie tajemnicy o zakresie udzielonych informacji, jak też o samym fakcie pobytu klienta w Biurze Porad. Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem.
bezstronność i niezależność – Biuro Porad Obywatelskich udzielając porad obywatelskich kieruje się tylko i wyłącznie dobrem klienta, nie zaś interesem kogokolwiek innego. Doradca udzielając porady nie kieruje się własnymi przekonaniami, opiniami i wartościami, nie ocenia klienta, jego działań oraz nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu.
otwartość – oznacza przede wszystkim, że do BPO może przyjść każda osoba, z każdym problemem
aktualność i rzetelność informacji – informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oraz z aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.
samodzielność klienta – doradca nie podejmuje decyzji za klienta, podaje tylko istniejące możliwości rozwiązania jego problemu. Klient sam dokonuje wyboru.
dostępność usług – oznacza, że:
- BPO zapewnia klientom dostęp do swoich usług na jasno określonych, powszechnie znanych zasadach
- Porady są udzielane wyłącznie osobom fizycznym – mieszkańcom Szczecina
- Każda osoba uprawniona do uzyskania pomocy traktowana jest w taki sam sposób. Obowiązuje zakaz dyskryminacji
- Informacje i porady udzielane Biurach Porad Obywatelskich są wskazówką rozwiązania przedstawionego problemu
- Doradcy nie mają obowiązku podejmowania działania w imieniu i na rzecz klientów
- Doradca nie rozstrzyga sporów przedstawianych przez klientów oczekujących porady
- Doradca udzielający informacji lub porad może na każdym etapie odmówić udzielenia porady w razie wystąpienia konfliktu sumienia lub konfliktu interesów, zobowiązany jest do wskazania innej osoby mogącej udzielić kompetentnej porady.
udzielanie porad wg jednolitego schematu doradzania:
- przedstawienie klientowi zasad poradnictwa obywatelskiego,
- zdiagnozowanie problemu,
- przedstawienie sposobów rozwiązania problemu wraz ze wszystkimi konsekwencjami,
- zawsze w oparciu o system informacyjny,
- w miarę potrzeb, ustalenie z klientem szczegółowego planu działania,
- wsparcie i wzmocnienie motywacji klienta do rozwiązania problemu
- w razie potrzeby skierowanie do właściwej instytucji lub organizacji udzielającej pomocy
- Wybór rozwiązania zawsze pozostawia się klientowi, doradca w żadnym wypadku nie może dokonywać za klienta wyboru sposobu rozwiązania jego problemu.